ANAK BUANGAN




















MONOLOG
ANAK BUANGAN
Karya Anis Julai







Suara itu! Ah! Suara itu singgah lagi di gegendang telingaku. Indah dan merdu sehingga menusuk ke jiwa. Kalbu yang berombak  lara tenang seketika. Badai pilu yang acap kali menghempas pantai hati kembali membelai. Pintu hati yang terkunci, terbuka luas menjemput masuk pawana syahdu memercik damai. Allahuakbar Allahuakbar!! Ya Allah! Sesungguhnya Kaulah Yang Maha Besar. Aku tunduk pada kudrat dan iradat-Mu. Ingin sekali kuselami Ma’rifat-Mu. Mahu rasanya mendampingi-Mu setiap kali rindu ini bertandang. Naluriku meronta-ronta ingin mencungkil rahsia di sebalik dugaan ini.

Peti suaraku kukejutkan. Ingin sekali kulemparkan intonasi suara semaksimal mungkin, agar insan-insan itu menyedari pedih luka yang masih berdarah. Namun apalah dayaku. Sebanyak manalah kudratku. Aku anak malang. Hanya mampu menzahirkan perasaan yang terbuku dengan deraian air mata. Hanya naluriku yang mampu menangis hiba.  Berkali-kali aku cuba menjerit, merayu meminta ihsan. Namun mereka masih tidak mengerti. Ah! Aku sudah mula dibuai perasaan putus asa. Dadaku sebak mengenangkan penderitaan yang telah dan bakal aku tempuhi.


Ibu! Ibu! Di mana dirimu ibu? Anakmu ini terlalu merinduimu. Terlalu mendambakan curahan kasih sucimu. Adakah semudah itu kau melupakan tubuh ini yang sembilan bulan sepuluh hari terkandung dalam kantung rahimmu? Lupakah dirimu ibu, susah payah kau melahirkanku ke dunia? Sememangnya aku telah ditakdirkan bermula dengan gametes. Ovummu dan sperma lelaki itu bersenyawa di salur falloppiomu lantas mencipta 46 kromosom menjadi zigot yang sempurna.

 Di sinilah aku. Titisan nutfah yang tercipta hasil daripada hubungan terlarang lalu membentuk alaqah. Peralihan masa yang menjadi fitrah setiap penciptaan Ilahi menyaksikan aku yang perlahan-lahan membentuk mudhghah. Embriomu ini diimplantasikan di dinding rahimmu lantas menjadi janin yang terus berkembang. Pancainderaku dilengkapkan. Tubuhku disempurnakan. Segumpal daging ini lalu ditiupkan roh lantas dinding anteriormu mula merasa cetusan gerak-gerak kecilku.

Aku mula hidup dan membesar dalam tubuhmu. Mula menerima nutrien yang terhadam dari arus salur plasenta. Aku bernafas seiring dengan sesalanmu. Denyut nadiku dan detap jantungmu bersama-sama menghitung hari. Hari penentuan yang bakal membongkar segala rahsia yang kau pendamkan. Dan kehadiranku akhirnya terzahir walaupun kau cuba menyembunyikannya. Perutmu makin memboyot besar sehingga akhirnya kau dihalau dari laman ayah bondamu. Mahligai perteduhanmu tidak mahu dipijak oleh dirimu yang penuh noda. Keluargamu sudah tidak sanggup merelakan contengan arang ke wajah mereka. Umpat nista, caci seranah semuanya masih terngiang-ngiang di telingaku, ibu.

Kejahilan dirimu dan hasutan nafsu syaitan yang pernah membuak-buak suatu ketika dulu menyebabkan air matamu kering ketika manusia-manusia itu menghukummu dengan nada celaan. Dirimu sedar akan kebersalahanmu itu. Kau membawa dirimu dan aku bersama palitan dosa dan maruah yang telah kau robekkan. Saat itu aku tidak tahu entah berapa kali empangan mataku pecah. Aku juga tidak tahu sudah berapa dalam lurah kesalku ini. Antara jijik melihatmu, merasa betapa rendahnya darjat diri ini dan rasa kasih yang mula bertamu di hatiku pada dirimu, seorang ibu.

Hari-hari yang kita lalui mengundang selautan suka dan duka. Memang hidup banyak mehnahnya. Antara segunung kekesalan masa lampau dan selautan keyakinan untuk menempuh hari-hari mendatang, kau membawa diri. Kakimu terus melangkah menagih secebis kasih daripada insan yang pernah menguntum bunga-bunga cinta di perdu jiwamu. Namun kau terus direjam dengan panahan kata-kata nista. Apalah nasibmu duhai ibu. Lelaki yang menanam benih di ladang milikmu galak bersandiwara di hadapan keluarganya. Dia dianggap mulia ketika seranah bersembunyi di sebalik diri syaitan yang bertopengkan manusia itu. Dan akhirnya kau pergi membawa suatu penghinaan yang pahit untuk ditelan. Mengapa beban ini hanya tergalas di bahumu saja? Mengapa tidak sama-sama bertanggungjawab dan bermuhasabah lantaran dosa yang masing-masing merelakannya?   

Langkah demi langkah kau atur. Lemah dan tidak berdaya. Mentari mula bersinar pijar seakan-akan turut sama menghukummu. Dan tika itu, pandanganmu menjadi gelap. Kau terbaring tidak bermaya lantaran fizikalmu yang dihenyak kepenatan seiring batinmu yang dihimpit sesalan. Oh ibu! Tabahkanlah hatimu. Syukur pada-Nya kerana masih ada insan yang ingin menghulur simpati. Akhirnya kau diambil bekerja di gerai makan milik Pak Osman dan Mak Mah. Dan mereka kau anggap sebagai anugerah Ilahi, menggantikan ayah bondamu yang telah memadamkan namamu dari kamus sejarah keluarga.  Mulianya hati kedua insan itu yang membenarkan kau berteduh di teratak damai mereka. Kau mereka tatang seperti anak yang menjadi amanah Rabb.

Mewangi kuntuman bahagia antara kita. Kasih sayang yang tidak pernah kau miliki dulu mula kau kecapinya di sini. Aku gembira, ibu! Saat aku melihat dirimu kembali tertawa dan ceria. Saat aku menyaksikan sinar ketenangan di birai matamu. Saat kau dendangkan aku dengan alunan kalam Ilahi. Surah Maryam dan Luqman menggetarkan denyut nadiku. Mendamaikan jiwaku. Dan kau mula tersenyum saat aku memberi tindak balas pada kalimah tayyibah yang kau lagukan.

Ibu! Memanik jernih meluncur laju dari kolam mataku. Aku menangis, ibu. Aku menangis setelah melihat dirimu yang setiap detik berbisik-bisik dengan-Nya. Cahaya damai terpancar di raut wajahmu. Kewajipan lima waktu yang seringkali kau abaikan dulu, kini ditunaikan di awal waktu. Tiang agama itu dibina kembali setelah sekian lama ia runtuh. Kau sering berbicara padaku bahawa dulu kau hidup dalam pesona dunia. Terlalu mengagungkan modenisasi dan kemewahan. Namun aku tidak mahu menyalahkan dirimu. Kau dididik dan dibesarkan dalam gaya hidup sebegitu. Ayah dan bondamu bangga melakar sejarah di celah-celah masyarakat madani. Merekalah korporat berjaya yang menganggap kebahagiaan dan maruah boleh dibeli dengan wang ringgit. Namun mereka terlupa pada sebuah kelalaian yang akhirnya membunuh masa depanmu. Dan hari ini mereka terus rakus menikam sembilu ke jiwa  sucimu tanpa sedar bahawa permainan duniawi ini sebenarnya bermula daripada dua pemain tunggak.

Kau sering membisikkan padaku kekesalanmu kerana terlanjur melalui detik-detik hitam dalam hidupmu yang penuh pura-pura itu. Aku mengerti ibu perasaan tulusmu itu. Saat kau bermuhasabah dan bermunajat di hamparan suci itu, aku turut menangis ibu. Aku tahu dan sedar, manusia memang tidak pernah sunyi daripada melakukan kesilapan. Namun seringkali terhukum sehingga adakalanya mereka mula mengulangi kesilapan lalu dek terhenyak dengan kata cemuh masyarakat sekeliling. Terhimpit dek dinding rekaan insan sehingga tidak mampu keluar menebus kesalahan diri. Lalu insan-insan yang tercalar itu makin parah lukanya hingga tiada penawar lagi.

Telah termaktub di Loh Mahfuz, ketika fajar siddiq mula menjengah alam dari celah-celah bukit, ketika itulah kau mula mengadu kesakitan. Aku sudah tidak dapat menahan keinginan diri untuk menyaksikan sendiri fatamorgana dunia yang sering kau ceritakan padaku. Aku ingin sekali menempuh samudera hidup bersama-samamu, ibu. Terasa ingin berbicara denganmu. Redup mataku bertemu dengan hening matamu.

Pak Osman dan Mak Mah menemanimu di rumah sakit. Saat-saat itu aku rasakan kau amat memerlukan perhatian dan sokongan daripada insan-insan yang kau sayangi. Namun kau akur pada kehendak Ilahi. Katamu ini adalah kifarah atas segala noda hitam yang telah kau palitkan di kanvas hidupmu. Oh ibu! Kesabaranmu tiada bertepi.

Kuncupan rahimmu memaksaku keluar dari kepompong yang telah lama aku diami. Kau bermujahadah dengan kesakitan yang tercetus. Perhitungan antara hidup dan mati. Akhirnya dewan bersalin bergema dengan raungan suatu kelahiran insan baru. Kini aku dapat menatap wajahmu, ibu. Dan kau hadiahkan aku sebuah senyuman ketika seorang wanita berpakaian putih memperlihatkan diriku padamu.

Kedamaian menyusup masuk mendiami naluriku tatkala aku berada dalam pelukanmu. Kucupanmu ke pipiku serasa satu nikmat yang tidak dapat aku gambarkan. Telinga kananku diazankan dan telinga kiriku diiqamatkan dengan kalimat seruan yang mulia. Aku bahagia, ibu. Aku bahagia kerana anak yang terhasil daripada hubungan terlarang sepertiku masih dapat mendengar kalimat suci kalam Rabbul Jalil. Dan aku lihat ada manik-manik jernih yang luruh membasahi pipimu ketika Pak Osman mula berbicara indah.
“Tiap bayi dilahirkan dalam keadaan suci (fitrah Islami). Ayah dan ibunyalah kelak yang akan menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.”  

Dari sumurmu, kau hilangkan dahagaku. Dari lembut belaian tanganmu, kau redakan tangisanku. Dari kucupan mesramu, kau hadiahkanku sejambak kasih suci. Dari nyanyian zikir rindu buat Al-Rahman, kau tenangkan jiwaku. Kemulian hati dan ketulusan jiwamu memaut erat perasaan cintaku padamu, ibu. Terima kasih kerana sudi melahirkanku ke dunia ini.

Dan kini ibu. Nyalaan lilin cintamu telah kau padamkan. Aku cuba menyalakan kembali sumbu lilin yang telah sebati dalam kandil jiwaku, namun tidak berdaya. Kau pergi saat aku berlayar tenang di samudera kasihmu. Kelainan bicaramu pada malam nan dingin itu menjadi realiti igauan buruk yang mengunjungi lena tidurku. Aku terasa seolah-olah kau ingin meninggalkanku. Dan apa yang amat kutakuti itu telah kau realitikannya. Percayalah ibu! Betapa anakmu ini amat merinduimu. Kembalilah ibu! Kembalilah!





Nukilan Rasa :

Ghafirah bt. Idris
830117-14-5506

Peti Surat 742
Batu 5 Kg. Paya
Jln. Kaki Bukit
02400 Beseri, Perlis
04-9777113 / 012-4303359

0 Response to "ANAK BUANGAN"